De taal- en spelontwikkeling van kinderen wordt gestimuleerd door tijdens het spelen met ze in gesprek te gaan. In dit project is onderzocht hoe pedagogisch medewerkers dit het beste kunnen doen.
Lees over de praktische werkwijze om in het spel van kinderen mee te gaanIn dit project werden de effecten van een structureel samenwerkingsverband tussen jeugdhulp en de kinderopvang onderzocht.
Lees het interview met Annemiek Veen en Linda de BontEen deugdenaanpak geeft pedagogisch medewerkers in de kinderopvang concrete tools om positieve eigenschappen van kind en zichzelf te herkennen en te stimuleren. In dit project werd het effect en de haalbaarheid van deze aanpak onderzocht.
Lees het interview met projectleider Hedwig van BakelEr worden veel onderzoeken gedaan naar de pedagogische kwaliteit van professionals in de kinderopvang. Nu zijn ook de effecten van het kinderdagverblijf en de gastouder-opvang op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen onderzocht.
Lees meer over de resultatenPedagogisch medewerkers deden mee aan een onderzoek, gefinancierd door ZonMw, naar het gebruik van de groene buitenruimte in de kinderopvang. Zij kregen handvatten om deze ruimte en de eigen pedagogische vaardigheden optimaal in te zetten.
Bekijk deze handvatten voor professionals van de kinderopvangMet de pilot ‘Kwaliteit van taal, spel en denken’ is inzicht verkregen in drempels die pedagogisch medewerkers ervaren in spelinteracties. Dit heeft geleid tot een professionaliseringstraject.
Bekijk de voorbeelden van Carlinda Fuselier en Marianne BoogaardDe terugkeer naar het kinderdag-verblijf na een lange onderbreking na corona kan stressvol zijn. In deze onderzoeken is daarom gekeken naar de ervaringen van kinderen, hun ouders en pedagogisch medewerkers tijdens deze periodes.
Lees meer over de ervaringen van Harriet Vermeer en Sanne de Vet