In de Groningse wijken Beijum en Lewenborg werkt Tom Smit als coach meedoen samen met wijkteams en dat bevalt heel goed. ‘We zijn allemaal heel gedreven, we gaan voor onze mensen. Niet alles lukt altijd maar we proberen voor iedereen iets te betekenen.’

Met zijn bijna 28 jaar is Tom Smit één van de jongste coaches meedoen. ‘Te jong, vonden sommige collega’s in het begin, maar dat is wel veranderd hoor’, zegt Smit. Eigenlijk wilde hij bij de politie, maar daar was hij na het VMBO nog te jong voor. Dus deed hij een Mbo-opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening en dat paste zo goed bij hem, dat hij daarna ook de Hbo-opleiding volgde.

Naar gemeentelijk kantoor

Smit liep stage als re-integratieconsulent in de gemeente Meppel, maar dat liep niet helemaal zoals hij had gehoopt. ‘Klanten moesten daar naar het gemeentelijk kantoor komen en je voelde je echt een gemeentefunctionaris. Alleen al dat jij als dienstverlener in zo’n kantoor zit, maakt klanten heel onzeker. En de meesten hebben toch al zo weinig geloof in zichzelf.’ In het werk met de Groningse wijkteams voelt hij zich meer op zijn plaats: ‘We staan hier echt naast de klant.’

Tom Smit

In de wijkteams in Groningen werken generalisten die voor alle klanten het centrale aanspreekpunt zijn. Afhankelijk van de problematiek worden specialisten ingeschakeld zoals schuldhulpverleners, gedragswetenschappers, WMO consulenten, of zoals in het geval van Smit, iemand die met de klant op zoek gaat naar een participatiebaan. Maar ook met andere werkgerelateerde vragen kunnen mensen uit de wijkteams en buurtbewoners bij hem terecht. ‘Denken vanuit de kracht van de klant is belangrijk. Je moet daarbij echt inzetten op kleine stapjes zodat de klant langzaam maar zeker wat meer zelfvertrouwen krijgt.’

 

Positief

Het wijkteam werkt vanuit een gebouw in de wijk, waardoor bewoners zonder al te veel schroom binnen kunnen komen lopen. Het werken met  dergelijke teams is nog wel vrij nieuw. Er is de laatste jaren veel veranderd en iedereen heeft moeten wennen aan de nieuwe werkwijze. Maar Smit is heel positief: ‘Juist door als coach meedoen met zo’n team samen te werken leer je iedere dag bij. Dat is voor ons fijn. Maar je ziet het ook aan de klanten. Ik heb echt het gevoel dat we iets voor hen kunnen betekenen.’

Eén lijn trekken

‘Elke wijk is anders’, zegt Smit. ‘Doordat je wijkgericht werkt ben je veel beter op de hoogte van alle problemen die er spelen. Maar uiteindelijk is alles maatwerk. Tegelijkertijd moet je binnen de gemeente ook één lijn trekken. Dat is soms wel lastig. Voor de burger kan het lijken alsof er met twee maten gemeten wordt. De buurman krijgt een opleiding maar jij niet. Maar situaties verschillen en daar moet je rekening mee houden.’


‘Ik maak altijd eerst bespreekbaar wat de klant motiveert en wat hij zichzelf ziet doen. Hierbij probeer ik zijn wensen en dromen boven water krijgen. Dan weet ik welke richting hij op wil. Ik kijk wat voor hem passend lijkt en geef de klant een opdracht mee om uit te zoeken waar hij graag aan de slag wil. Op een site staan alle participatiebanen, zo kan de klant zelf onderzoeken wat hij leuk vindt. Mocht de klant niet digivaardig zijn, dan help ik hem daarbij.’

‘Wij geloven in jou’

Smit: ‘De wijkteams stralen uit dat ze mensen echt willen helpen. Het uitgangspunt is: “wij geloven in jou”. Ik had iemand met een verslavingsverleden die graag rijinstructeur wilde worden. Daar hebben we heel lang over gepraat. Maar het was overduidelijk waarvan hij dacht gelukkig te worden. En je wilt iemand perspectief bieden, zeker met het risico dat hij anders misschien terugvalt in zijn verslaving. Dus kreeg hij de opleiding en ja hoor. Hij is geslaagd en heeft nu een echte baan.’

Bijscholen

Zelfs als jonge dienstverlener erkent Smit dat het gevaar bestaat dat je heel snel je eigen patronen ontwikkelt. ‘Dan is het goed dat er af en toe bijscholing is. Dan wordt je weer even met je neus op de feiten gedrukt. Worden de puntjes op de i gezet. Je moet altijd kritisch op jezelf blijven. Wat gaat goed en waarom? Wat gaat fout en hoe had je dit anders kunnen aanpakken? Ook oudere collega’s die al 25 jaar hetzelfde op dezelfde manier doen, hoor je af en toe zeggen dat het misschien toch beter is om het net iets anders te proberen. Kennis helpt óns en dus ook de klant.’

Menu

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: Onderkant website