Theorieën zijn altijd handig, vindt Yvonne Cornelis, klantmaner Werk en Inkomen in Vught. Maar uiteindelijk moet zij het als professional zelf doen, samen met de klant. ‘Het is belangrijk een basis te hebben, maar je moet toch je eigen weg kiezen.’

Cornelis verhuisde na de HAVO voor 10 jaar naar Italië. Bij terugkomst ging ze een aantal jaar werken als managementassistente. Tijdens de invoering van de Wet Werk en Bijstand werd ze klantmanager in Tiel en volgde ze een 1-jarige opleiding tot Juridisch Kwaliteitsmedewerker Sociale Dienstverlening. Ze werkte met veel plezier in Tiel tot de boel gereorganiseerd werd. ‘We moesten kiezen tussen werken op een afdeling re-integratie of op een afdeling inkomen. Dat wilde ik niet. Juist die combi vond ik mooi. Dus ben ik overgestapt naar Vught.’

Achterste van de tong

In Vught heeft ze als klantmanager Werk én Inkomen haar draai gevonden. ‘Ik begeleid de klant van A tot Z. Ik ben zowel werkcoach als inkomensconsulent. Ik help de klant – zo mogelijk – aan een baan en check of alles rond uitkeringen rechtmatig verloopt. Dat vergt wel dat je een goede band met je klanten opbouwt. Dat is het begin van alles. Niet iedere klant laat gelijk het achterste van zijn of haar tong zien. Maar wat je geeft aan vertrouwen krijg je terug.’

Yvonne Cornelis

Bij Wegwijs+ in Vught werkt Yvonne Cornelis als klantmanager Werk en Inkomen op een afdeling met allerlei andere hulp- en dienstverleners. ‘Ik zou niet anders meer willen werken. Dit geeft zo’n mooie dynamiek. Mensen komen soms met hele zware problemen bij je, maar je bent er ook bij als er later weer licht in de tunnel schijnt. Dat is mooi om mee te maken. En ook voor de klant is het veel fijner om in het hele traject maar 1 aanspreekpunt te hebben.’

Tijdens het kennisatelier Wat werkt in jouw praktijk? van 8 april in Tilburg, vertelde Yvonne Cornelis haar verhaal. Je kunt je nog inschrijven voor kennisateliers in Groningen en Almere.

 

Niet met elkaar eens

‘We zijn 4 jaar geleden gestart als team Wegwijs+. Op 1 afdeling samen met collega’s van maatschappelijk werk, jeugdzorg, WMO, MEE en de wijk-GGD’ers. Hulpverleners en dienstverleners waren het niet altijd met elkaar eens. Maar uiteindelijk heb je elkaar wel nodig. Ik vind het juist geweldig, zo samen. Soms kom je er zelf niet uit en kun je heel makkelijk iemand erbij halen. De tijd van langs elkaar werken kan echt niet meer.’

Buiten de boot

Cornelis werkt ook nog 1 dag per week als schuldhulpverlener. Dat heeft haar horizon verder verbreed. ‘Je moet in ons vak wel met 2 voeten op de grond staan. Je maakt van alles en nog wat mee. De wet uitvoeren kan iedereen, maar we willen meer bieden aan klanten. Er zal  altijd een groep buiten de boot vallen. Dan moet je op zoek naar iets anders dan werk. Dagbesteding of vrijwilligerswerk bijvoorbeeld.’


‘Als professional heb je vaak een onderbuikgevoel over hoe het zit. Doe daar ook iets mee: check of het klopt. Ga samen met een collega van het maatschappelijk werk eens bij de klant langs. Vaak is er veel meer aan de hand. Achter de voordeur zie en hoor je zoveel meer.’

Eigen afwegingen

Cornelis vindt het lastig om iets te zeggen over de rol van onderzoek in haar werk. ‘Ik ben vooral praktisch bezig. Onderzoekers onderbouwen mijn vak met theorie en geven  goede hulpmiddelen. Bijvoorbeeld als het gaat om het inzetten van ervaringsdeskundigen bij schuldhulpverlening. Maar ík ben degene die tegenover de klant zit. Ik maak mijn eigen afwegingen. Natuurlijk baseer ik me daarbij ook op de aangereikte kennis. Maar net zo goed op mijn ervaring, mijn gevoel.’

Logisch toch

Dus ja, cursussen over bijvoorbeeld gesprekstechnieken, netwerkversterking of over omgaan met psychische problemen vindt Cornelis zinvol. ‘Maar soms denk ik wel “Oh, ja, dat is logisch toch”.’ Hoe praktischer een bijscholing, hoe zinvoller het voor haar is. ‘Ik ben echt een praktijkmens. Bovendien ben ik inmiddels 52. Ik ga op mijn eigen manier die gesprekken in. Van elke bijscholing steek je echter wel wat op. Zo bouw je ook aan je ervaring.’

Menu

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: Onderkant website