Afstemmen op de patiënt is altijd belangrijk, maar van nóg groter belang in de laatste levensfase. Hoe wil de patiënt zijn laatste weken of maanden doorbrengen? Zorgverleners kunnen een belangrijke faciliterende rol spelen, maar alleen als zij wensen en behoeften van patiënten helder krijgen. Daarom voerde Stichting PalZon een kennissynthese uit rond effectieve communicatie.
‘Voor deze kennissynthese definieerden we effectieve communicatie als een tweezijdige en gelijkwaardige uitwisseling van informatie, kennis en ervaringen. Belangrijk daarbij is dat patiënten en naasten zich uitgenodigd voelen om vragen te stellen, zorgen te uiten en behoeften kenbaar te maken. Niet alleen op een afgesproken moment, maar steeds als ze dat nodig hebben. Het doel van de communicatie is dat de zorgverlener steeds weer zo goed mogelijk kan aansluiten op wat belangrijk is voor de patiënt’. Aan het woord is Agnes van der Heide, hoogleraar Besluitvorming en zorg rond het levenseinde aan het Erasmus MC. De kennissynthese vond plaats onder haar leiding. Marijke Kars, assistent-professor kinderpalliatieve zorg aan het UMC Utrecht vult aan: ‘Daar komt meer bij kijken dan alleen communicatie over de behandeling, zeker in de palliatieve zorg. Ook voor psychologische, sociale en spirituele onderwerpen is ruimte.’
Ook naasten worstelen met het spanningsveld tussen willen weten en mentaal aankunnen. ‘En zij benadrukken dat er voor hen nog een extra factor bij komt’, vertelt Marijke. ‘Omdat zij een belangrijke rol hebben in de ondersteuning en verzorging van de patiënt, willen ze vaak meer weten dan de patiënt zelf. Bijvoorbeeld om in te schatten of ze vrij moeten nemen van het werk, of dat ze hun leven voorlopig anders moeten inrichten. Juist omdat ze zo’n grote rol spelen in de verzorging, willen ze echt benaderd worden als gelijkwaardige partner. Als het goed gaat met de patiënt, is dat immers voor een groot deel aan hen te danken.’
In de kennissynthese kwam een aantal tools naar voren die in de praktijk worden gebruikt voor effectieve communicatie. Agnes: ‘Het is interessant te onderzoeken hoe deze verschillende tools precies bijdragen aan effectieve communicatie. Ook is meer onderzoek mogelijk naar effectieve communicatie met verschillende doelgroepen. Zo is er al veel onderzoek gedaan onder patiënten met kanker, maar nog weinig onder mensen met andere diagnoses. En ook zeker de moeite waard, is onderzoek naar communicatie met mensen van verschillende culturen, mensen die laaggeletterd zijn of met een bepaalde socioculturele achtergrond. Iedere patiënt wil dat er oog is voor wie hij is náást zijn ziekte. Effectieve communicatie begint met dat bewustzijn.’
Redactie Martine de Wit
Eindredactie ZonMw-team Palliatieve zorg