Bij het opzetten van de maatschappelijke diensttijd (MDT) was een ding duidelijk: een MDT is vóór jongeren, dus MDT inrichten doen we mét jongeren. Omdat we het belangrijk vinden dat de MDT-projecten aansluiten bij jongeren, worden de projecten gestimuleerd om jongeren al vroeg in het proces van het opzetten van het project te betrekken. Gezien deze insteek is het ook belangrijk om jongeren in het beoordelingsproces te betrekken. Maar hoe gaat dat in zijn werk?

Robbert (18 jaar) is al 3 jaar actief in het MDT-jongerenpanel én neemt deel aan de beoordelingscommissie van ZonMw. Hij is er als vanzelf ingerold. 'Ik wist dat er een bijeenkomst over MDT was en was wel nieuwsgierig. Omdat ik in de buurt was ben ik even gaan kijken. Ze vroegen wat jongeren leuk vonden, en of ik daarover mee wilde denken in het jongerenpanel. En van het een kwam het ander. Ik heb inmiddels al heel wat projectaanvragen voor MDT voorbij zien komen.’

Beoordelingsdagen

Het jongerenpanel beoordeelt of jongeren voldoende betrokken zijn bij het opzetten van een MDT. Dit jaar vinden er 3 beoordelingsdagen plaats op een centrale plek in Nederland, waarbij meer dan 100 projectaanvragen worden doorgenomen. Robbert: ‘Dat doen we in groepjes van 3 a 4 jongeren uit alle hoeken van het land, van verschillende leeftijden en achtergronden. Een coördinator verdeelt de aanvragen zo, dat we zelf geen belang bij de aanvragen hebben. Iedereen leest de aanvraag door en we bespreken onze eerste indruk. Daarna lopen we belangrijke thema’s langs zoals de werving, beloning en of er ontmoeting plaatsvindt.’

Foto jongeren aan tafel
Per project zijn er 3 of 4 scherpe blikken die alles uitpluizen. Als je jongeren niet hebt betrokken, val je door de mand.’

Jongeren betrekken

Robbert kan het maar moeilijk begrijpen als organisaties jongeren niet betrekken bij het opzetten van een MDT. ‘Je maakt het jezelf ongelooflijk lastig als je in de beginfase niet aansluit bij jongeren. Dingen worden ook simpelweg veel beter en leuker als je ze samen met je doelgroep bedenkt. Neem als voorbeeld de beloning bij MDT. Vraag jongeren wat zij leuker vinden, een theaterbon of dagje dierentuin. De kosten zijn hetzelfde, maar het één sluit veel beter aan bij hun interesse dan het ander.’

Nog zo’n voorbeeld is het werven van jongeren. ‘Soms zie ik aanvragen voorbij komen die alles uit de kast trekken. Maar je kunt beter je energie richten op die kanalen die het meest opleveren. Een persoonlijke benadering als je een heel gerichte doelgroep hebt, een social media campagne bij een brede doelgroep. Mijn advies: ga met de jongeren om tafel, leer ze kennen, wat willen ze leren? En stel dan je werving af op de behoeftes en interesses van je doelgroep.’

'Er zijn duizenden dingen die niet aansluiten bij jongeren, maar in een gesprek hoor je direct wat je wél moet doen.’

Zelf ontwikkelen

Een beoordelingsdag is hard werken, maar het geeft Robbert ook veel energie. ‘Het is heel gezellig en er wordt goed voor ons gezorgd. Ik ontmoet jongeren die normaal gesproken niet in mijn bubbel zitten. Zij komen met dingen die ik zelf nooit had bedacht. Daardoor heb ik geleerd om een open houding aan te nemen en meer aandacht te schenken aan wat anderen zien. Daarnaast heb ik analytische vaardigheden ontwikkeld. Je krijgt te maken met allerlei verschillende aanvragen. Hoe beoordeel je dan wanneer de betrokkenheid van jongeren voldoende is? Door de aanvraag centraal te stellen en de randvoorwaarden ernaast te leggen en niet andersom, bijvoorbeeld.’

Eindoordeel

Projectaanvragers krijgen eenmaal de kans om aan de hand van de feedback van de jongeren het voorstel aan te passen. ‘Het is mooi om te zien dat door mijn inbreng de aanvragen beter aansluiten bij jongeren en daardoor een grotere kans op subsidie hebben.’
Robbert neemt ook deel aan de commissievergadering van de beoordelingscommissie. Deze bekijkt de adviezen van het jongerenpanel én van de referenten en neemt een definitieve beslissing. ‘De jongeren en referenten geven soms een verschillend advies. Ook in deze beslissende fase zorg ik dat de feedback van de jongeren een stem krijgt. En zo is de cirkel rond.’

Tips indienen MDT project

Ben je van plan om ook een MDT project op te zetten en subsidie aan te vragen? Dan heeft Robbert een paar laatste tips:

1.    Betrek jongeren van begin af aan.
2.    Het jongerenpanel beoordeelt op een aantal vaste onderwerpen zoals werving, beoordeling, ontmoeting, betrokkenheid van de jongeren bij het project, ontwikkeling bij jongeren door de MDT en de beloning. Zorg dat al die punten in je aanvraag aan bod komen.
3.    Laat - bij voorkeur een jongere zonder voorkennis - meelezen voordat je de aanvraag indient. Soms zit je zelf zo in de materie dat je belangrijke zaken vergeet op te schrijven.
4.    Als je het zelf echt belangrijk vindt om jongeren te betrekken en naar hun verhaal te luisteren, dan gaan die tussenstapjes vanzelf.

En als laatste een tip van Robbert aan jongeren: ‘Als mee wilt doen aan het jongerenpanel, MDT of iets anders leuks, neem dan gelijk contact op. Jij moet het 1e stapje zetten. Als het contact er eenmaal is, kom je vanzelf op de goede plek terecht. Sommige jongeren zien alleen maar beren op de weg, maar dit kunnen allemaal springplanken zijn die tot leuke dingen gaan leiden.’

Over Robbert

Robbert van Ettekoven is net geslaagd voor zijn vwo. Hij wil in Den Haag gaan studeren, Liberal Arts and Sciences. Een studie waarbij je zelf je curriculum samenstelt en disciplines kunt combineren. ‘Kennis over een bepaald onderwerp vind ik minder belangrijk, ik wil vooral leren hoe ik na kan denken, mezelf analytische vaardigheden aanleren. En dat is precies wat ik ook leer bij het regelen van de betrokkenheid van jongeren bij het beoordelen van MDT aanvragen.’

 

Relevante links

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: Onderkant website