Kanaleneiland: waardering voor gebruiksinstructies en terugvraagmethode

Interview met Monica Mestre Viver
Therapietrouw is een belangrijke voorwaarde voor een optimale inzet van geneesmiddelen. Binnen de STIP-ronde Proeftuinen Therapietrouw gaat het om het implementeren van bewezen effectieve interventies voor betere therapietrouw van thuiswonende patiënten. Hiermee zijn vier proeftuinen aan de slag gegaan. Wat zijn de uitkomsten en hoe krijgen de projecten een vervolg?

Wat heeft u gedaan in de proeftuin?

‘Er zijn begrijpelijke instructies op het etiket van geneesmiddelen gezet en bij een nieuw geneesmiddel is de terugvraagmethode gebruikt. Begrijpelijke gebruiksinstructies bevatten geen moeilijke woorden en geven het dagdeel aan bij meermaals dagelijks gebruik. Bijvoorbeeld: in de ochtend 2 tabletten, in de avond 2 tabletten. Bij de terugvraagmethode vraagt de zorgverlener de patiënt om informatie in eigen woorden te herhalen. Zo controleer je of je de informatie goed hebt overgebracht.’

Wat heeft u bereikt en hoe hebben zorgverleners en patiënten het ervaren?

‘Het is gelukt zorgverleners begrijpelijke gebruiksinstructies én de terugvraagmethode te laten toepassen. Bij 88% van de recepten koos de zorgverlener voor een begrijpelijke instructie en bij 67% van de nieuwe geneesmiddelen is de terugvraagmethode ingezet. De ervaringen van zorgverleners en patiënten waren positief. Patiënten wensten dat de terugvraagmethode bij iedereen werd toegepast, zodat mensen zich niet bijzonder hoefden te voelen als het bij hen gebeurde. Zo voorkom je stigmatisering. Het project leidde ook tot meer werkplezier bij zorgverleners.’

Hoe gaat u nu verder met dit project binnen uw regio?

‘Een succesfactor is het delen van succesverhalen rondom deze zorgactiviteiten. Dat zal blijven gebeuren. Het zou goed zijn de coördinatie in de regio te verdelen over verschillende zorgverleners. Zo houd je de zorgactiviteiten ook op lange termijn ‘fris’. De zorgactiviteiten zelf kosten geen extra tijd en inspanning, maar het opstarten wel. Denk aan de organisatie van het werken met nieuwe etiketteksten en het aanleren van de terugvraagmethode. Met stakeholders zoeken we naar manieren om de opstart te stimuleren.’

Wat wilt u anderen meegeven die eenzelfde aanpak overwegen?

‘Ga aan de slag! Medewerkers én patiënten waarderen de inspanningen en het is ook nog eens erg leuk. De duur van het eerste uitgiftegesprek neemt niet toe. Er is een draaiboek beschikbaar met de gebruikte materialen, gratis op te vragen bij Stichting Health Base: info@healthbase.nl.’

Met dank aan Sander Borgsteede, apotheker bij Stichting Health Base

Tekst: Marc van Bijsterveldt (december 2022)