Oosterwolde: jaargesprek met de patiënt over inpassen medicatiegebruik

Therapietrouw is een belangrijke voorwaarde voor een optimale inzet van geneesmiddelen. Binnen de tweede STIP-ronde Proeftuinen Therapietrouw gaat het om het doorontwikkelen van de aanpak uit de eerste proeftuinen. Bewezen effectieve interventies voor betere therapietrouw van thuiswonende patiënten worden in vier nieuwe proeftuinen geïmplementeerd. Wat zijn de ambities van de projectleiders? En welke inspirerende lessen hebben zij van de eerste ronde proeftuinen geleerd?

Wat gaat u in de proeftuin doen?

‘In plaats van korte gesprekjes bij het afleveren van medicatie willen we écht in gesprek met de patiënt. Liever één keer per jaar goed, dan vier keer half. Zo’n jaargesprek door de apothekersassistent – in de apotheek of huisartspraktijk – kan de therapietrouw verbeteren. Apothekersassistenten hebben veel kennis om patiënten te begeleiden. Zij kunnen goed inschatten of eventueel meer hulp van huisarts, apotheker of andere zorgverleners nodig is.’

Waarin verschilt uw proeftuin met die in Amersfoort?

‘In Amersfoort was de doelgroep afgebakend tot gebruikers van de herhaalservice. Wij onderscheiden vier subdoelgroepen: patiënten met één tot en met vier geneesmiddelen, patiënten met vijf of meer geneesmiddelen, patiënten met een lage sociaaleconomische status en patiënten die op basis van aflevergegevens verminderd therapietrouw lijken. De groepen overlappen elkaar gedeeltelijk. Daarnaast doen we een budget-impactanalyse naar de impact op de organisatie en de financiële consequenties. We onderzoeken daarbij ook mogelijkheden voor efficiencywinst en de-implementatie in het huidige apotheekproces.’

Welke leerpunten neemt u mee?

‘Patiënten zijn doorgaans heel enthousiast over een jaargesprek. Door klein te beginnen met relatief eenvoudige patiënten willen we eerst het nieuwe proces onder de knie krijgen. Daarna schalen we op en nodigen patiënten met meer complexiteit uit. Mensen die vanwege bijvoorbeeld lagere gezondheidsvaardigheden lastiger te bereiken zijn, gaven in de eerste proeftuin vaker respons als zij persoonlijk werden uitgenodigd per brief of telefoon. Mooi is ook dat apothekersassistenten jaargesprekken een verrijking vinden van hun vak.’

Wat betekent dit project voor de patiënt?

‘Therapieontrouw is een groot probleem en de oorzaken zijn heel divers. Toch is jaarlijkse afstemming van medicatiegebruik geen gemeengoed in de huisartspraktijk of apotheek. Met een jaargesprek verbeteren we therapietrouw op een praktische, proactieve en structurele manier. Patiënten met chronische medicatie kunnen in gesprek op een moment dat het ze schikt. Zo helpen we de patiënt bij het goed inpassen van medicatiegebruik in het dagelijks leven.’

Tekst: Marc van Bijsterveldt (december 2022)