Lenneke Hendriks vertegenwoordigt gemeente Baarle Nassau in de projectgroep van respijthuis Frits. ‘Mijn drijfveer is altijd al geweest om de goede dingen voor mensen te doen. Zelf liep ik tegen ons systeem aan. In respijthuis Frits wordt juist gewerkt zonder ingewikkelde protocollen. Dat lijkt simpel, maar is het niet!’

Lenneke Hendriks
Lenneke Hendriks

De goede dingen doen

Hoe kunnen mensen zo goed mogelijk het leven leiden dat ze willen? En hoe kan ik daaraan bijdragen? Met die vraag houdt Lenneke Hendriks zich bezig sinds ze op 18-jarige leeftijd ging studeren. ‘Ik heb in de kinderrevalidatie en gehandicaptenzorg gewerkt en ben nu beleidsadviseur sociaal domein bij de gemeente Baarle-Nassau. Ik wil graag de goede dingen doen voor mensen bij wie niet alles vanzelf gaat.’

Eigen ervaring

Als moeder liep Lenneke tegen ons systeem aan. ‘Bij een van mijn kinderen liep het op school vaak niet zo lekker. Bij de start van elk schooljaar besprak ik de ervaringen van het schooljaar ervoor met de nieuwe leerkracht. Steeds stond de nieuwe juf niet open voor de handvatten die ik gaf. Zij had op dat moment de ervaringen nog niet waarom dat nodig was. ‘Nee hoor, bij mij in de klas gaat het wél goed, er is niets aan de hand,’ hoorde ik steeds. Totdat het in januari telkens toch minder goed ging. Vervolgens probeerden ze mijn kind in een hokje te stoppen, maar dat werkte averechts.’

Innovatieve manier van werken

‘Professionals doen hun werk, maar vaak komen zij met een conclusie die je hebt te aanvaarden. Het verhaal komt niet samen met de betrokkenen tot stand. Gelukkig gaat dat hier in Respijthuis Frits heel anders. Hier krijgen we de kans om op een innovatieve manier kwetsbare mensen te helpen. Ik heb Frits op verschillende momenten bezocht en voel steeds de energie en ontspannen sfeer. Mensen kunnen hier zijn wie ze zijn en hun leven krijgt weer betekenis. Zonder ingewikkelde protocollen.’

Van verwijzing naar advies

Lenneke zorgt vanuit de gemeente dat respijthuis Frits verbonden blijft met de ontwikkelingen in het sociale domein en de samenleving. En andersom. ‘Ik informeer bijvoorbeeld onze professionals. Zij zijn heel enthousiast als ik de verhalen van de gasten vertel. Maar ze moeten ook wennen aan de nieuwe manier van werken. In plaats van een verwijzing geven ze nu een telefoonnummer. De persoon moet zelf de stap zetten om contact op te nemen met Frits. Daarmee verandert hun rol van verwijzer in adviseur.’

Ander systeem nodig

Toch blijkt het moeilijk te organiseren, want het respijthuis is net als Lennekes kind niet in een hokje te stoppen. ‘Dus past het niet in onze systemen. Op welk budget moet ik kosten boeken? Of in welk schot kan de zorgverzekeraar dit project plaatsen voor de inkoop? We moeten veel hobbels nemen. Maar het is tof om te zien dat het hier uiteindelijk wel gebeurt. Daarom wordt dit een goed verhaal waar mensen in geloven. Nu moeten wij ons systeem daar nog op inrichten.'

Redactie en fotografie: Doelgroep in Beeld, eindredactie: ZonMw

Meer informatie

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: Onderkant website