Patrick (38 jaar) werkte al heel zijn leven in de gezondheidszorg, toen hij in 2009 zijn eigen thuiszorginstelling startte. Het witwassen van geld door zijn boekhouder en andere problemen zorgden voor veel stress. Patrick zag op een gegeven moment geen uitweg meer en deed een suïcidepoging. ‘Na de ziekenhuisopname stonden de medewerkers van SuNa voor me klaar. Ik heb 10x meer aan hun hulp dan van alle andere hulpverleners.’

‘Vanaf mijn jeugd heb ik al last van hartritmestoornissen. Ook heb ik een herseninfarct en 5 tia’s gehad. Hierdoor raakte ik links verlamd en kreeg cognitieve problemen. Ik heb 1,5 jaar gerevalideerd en begeleiding thuis gehad. Ondanks dat ik bekend was bij psychologen, liep ik vaak met iets in mijn hoofd wat ik bij niemand kwijt kon. Als ik dan aangaf dat ik niet lekker in mijn vel zat, zeiden ze ‘Maar we gaan geen poging doen he?! Want je hebt een kind om voor te leven.’ ‘Nee? Oké!’ Daar bleef het bij.’

Patrick (38)

Beweging in kwetsbaarheid

Van januari tot en met juni 2021 besteedden ZonMw, VNG en Impuls Werkplaats onder de noemer Beweging in kwetsbaarheid’ aandacht aan verschillende thema’s die bijdragen aan een meer inclusieve samenleving met passende zorg en ondersteuning voor (psychisch) kwetsbare mensen. Met een maandelijkse talkshow, podcasts en publicaties.

Uitzichtloze situatie

‘In 2018 werd beslaglegging op mijn uitkering gedaan. Mijn financiële situatie was zo benard, dat ik niet meer wist hoe ik voor mijn 10-jarige zoon kon zorgen. Als ik erover probeerde te praten met hulpverleners, werd er overheen gewalst. Ik sloeg dicht en vanbinnen broeide het verder. Zelf oplossen lukte ook niet meer. Als klap op de vuurpijl ging mijn relatie uit. Het werd me teveel. Ik was mentaal moe en had de verkeerde mensen om me heen. Ik ervaarde geen steun, zowel vanuit de hulpverlening als mijn omgeving niet. Mijn situatie leek uitzichtloos.’

Poging

‘In 2019 heb ik medicijnen opgespaard en een suïcidepoging gedaan. Ik had alleen over het hoofd gezien dat ik een pacemaker heb. Die heeft me in leven gehouden. Mijn omgeving was geschokt. Zij zagen altijd de vrolijke Patrick. Niemand had dit aan zien komen. Ook ik zelf niet. Als ik erop terug kijk, is het wel goed dat het is gebeurd. Het was een eyeopener en voelde als een nieuwe kans.’

Ziekenhuisopname

‘De ambulancebroeder die me vond zei ‘Waarom heb je dat nou gedaan joh’. Toen dacht ik, dat snap jij niet. Ze veroordelen of lopen liever weg, dan dat ze echt naar je verhaal luisteren. Hij bracht me naar de intensive care van het ziekenhuis. Tijdens de opname kreeg ik allerlei informatie over instanties die me konden helpen. Daar stond ik wel voor open. De psychiater kwam vragen of ik nog een poging wilde doen. Toen ik 3x had geantwoord met nee, mocht ik weer naar huis. Daar stond ik dan, buiten.’

‘Ik dacht, dit is een van de zoveelste hulpverleners. Ik was op dat moment erg met mezelf bezig.’

Wekelijks contact met SuNa

‘Na een week werd ik gebeld door een medewerker van SuNa. Het was me eerst niet duidelijk wie ze waren en wat ze deden. We maakten een afspraak en hadden daarna wekelijks contact. Dat beviel enorm goed. Door de manier waarop ze met mij omgingen en de gesprekken besefte ik me dat zij wel luisterden. Ik kan alles in vertrouwen bij ze kwijt. Ik hoef geen masker op te zetten en voel me serieus genomen.’

Zorg op maat

‘Andere hulpverleners bieden voor mijn gevoel geen zorg op maat. Ze lezen je dossier en beginnen al bevooroordeeld aan een gesprek. SuNa kijkt naar het echte probleem en de hulpvraag in het hier en nu. Ze laten je in je waarde en veroordelen niet. Ik voel me door hen begrepen, voor het eerst in hele lange tijd. Naast de wekelijkse gesprekken gaan ze mee naar afspraken of verwijzen door. Al die tijd blijven ze betrokken. Dat is heel bijzonder in deze tijd.'

‘Met Sinterklaas tipten ze me dat ik met mijn ooievaarspas een gratis cadeautje voor mijn zoon kon uitzoeken. Ze denken echt mee. SuNa staat voor mij boven alle andere hulpverleners.’

Altijd bereikbaar

‘SuNa staat altijd voor me klaar. Als mijn casemanager Diane er niet is, kan ik bij een collega terecht. [Lees hier het interview met haar] Dat ervaar ik niet als een drempel. Alle casemanagers hebben dezelfde benadering. Ze zijn laagdrempelig en geven het gevoel van vertrouwen. Het hele team maakt contact en is op de hoogte van mijn situatie. Bij noodgevallen kan ik binnen een half uur terecht. Er zijn wel kantoortijden. Als ik ’s nachts in paniek ben stuur ik een appje/smsje en krijg ik de volgende ochtend gelijk reactie. Diane stemt ook af met de andere betrokken hulpverleners. Heel fijn!’

Lichtpuntjes

‘Dankzij SuNa heb ik mensen ontmoet die voor me knokken. SuNa is echt van meerwaarde en moet blijven! [Lees ook het interview met de teammanager hierover] Ik zit inmiddels in een schuldhulpverleningstraject en zie weer lichtpuntjes in mijn situatie. SuNa houdt binnenkort op, de zorg moet op een gegeven moment over. Daar praten we over en werken we naartoe. Zonder SuNa door, hoewel ik het heel eng vind, stel ik me er voor open.’

‘Langzaamaan voel ik me weer iemand zoals iedereen. Ik zit beter in mijn vel en kan weer genieten van leuke dingen.’

Meer bekendheid

‘Suïcidaliteit bestaat al heel lang. Er komt nu eindelijk meer aandacht voor. Ik hoop door het delen van mijn ervaring andere hulpverleners te inspireren om mensen serieus te nemen. Lees tussen de regels door, vraag door en zie de hulpvraag in het hier en nu. Als SuNa dit wel kan, kunnen andere hulpverleners het ook!

Omdat ik mijn verhaal goed kan doen, heeft SuNa gevraagd of ik me wil inzetten als ervaringsdeskundige. Samen verkennen we nu de mogelijkheden. Ondanks dat ik in de zorg werkte, is het even omschakelen van cliënt naar potentiele hulpverlener. Maar zo kan ik wel iets voor mezelf en de maatschappij blijven betekenen.’

Lees meer

Denk jij aan zelfdoding?

Of maak je je zorgen om iemand anders? Bel 113, bel gratis 0800-0113 of chat via www.113.nl.
Ben je in levensgevaar? Bel dan 112.

Redactie en fotografie: Doelgroep in Beeld, eindredactie: ZonMw

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: Onderkant website