Een interview met Rob Dokter van VGZ over de rol die zorgverzekeraars kunnen spelen bij het opschalen van een innovatie.

Heb je een innovatief idee om de zorg te verbeteren? En ben je klaar om deze innovatie op de markt te brengen? Klop dan eens aan bij een zorgverzekeraar. Als jouw innovatie daar declarabel is, zal het aantal zorgaanbieders dat er gebruik van kan en wil en maken, enorm groeien. Je bewandelt dan de zorgverzekeraarsroute, maar hoe ziet die er precies uit?

Rob Dokter, innovatiemanager bij zorgverzekeraar VGZ, legde tijdens zijn presentatie  op de bijeenkomst ‘Wie gaat dat betalen?’, uit hoe de ‘zorgverzekeraarsroute’ eruitziet: ‘VGZ heeft veel interesse in het implementeren van zorginnovaties, in samenwerking met ondernemers. ‘Wij werken vanuit de gedachte van ‘Zinnige Zorg’. Dit houdt in dat we de patiënt centraal stellen, onnodige ingrepen en medicatie willen vermijden en verspilling tegengaan’, vertelt Rob. ‘VGZ is dan ook actief op zoek naar initiatieven die de zorg kwalitatief verbeteren en betaalbaarder maken.’

‘Good practices’

Maar waarom zou je nou juist naar een zorgverzekeraar stappen? ‘Wij hebben een enorm netwerk en veel verkoopkanalen’, legt Rob uit. ‘De taak van een zorgverzekeraar is het waarborgen van kwalitatief goede en betaalbare zorg. Wanneer wij denken dat een innovatie hieraan kan bijdragen, kunnen wij de ondernemer ondersteunen met het opschalen en uitrollen van zijn innovatie op de zorgmarkt.’

VGZ benoemt veelbelovende innovaties tot ‘good practices’. Om deze titel te verdienen, moet een innovatie aan een aantal criteria voldoen.
Rob: ‘De innovatie moet natuurlijk vernieuwend zijn, maar dus ook de zorg kwalitatief verbeteren, de kosten omlaag brengen, een ambassadeur hebben - bijvoorbeeld een arts die het belang van de innovatie onderschrijft - en opschaalbaar zijn. Verder is wetenschappelijk bewijs niet noodzakelijk. Maar het is wel van belang dat je kunt aantonen dat het positieve effect van jouw innovatie bewezen is.’

Samen aan de slag

Wanneer een innovatie wordt ingediend bij het ‘Zinnige Zorg Loket’ van VGZ, wordt deze getoetst aan de hand van deze criteria. Kunnen alle eisen worden afgevinkt, dan pakt een innovatiemanager de innovatie op.
Rob: ‘In een team, dat bestaat uit de ambassadeur, interne inkopers, medisch adviseurs en business intelligence-specialisten, gaan we aan de slag. We beginnen met het maken van een opschaalplan. Dit neemt ongeveer 3 tot 6 maanden in beslag. Het plan wordt vervolgens door inkopers van VGZ meegenomen naar ziekenhuizen. De inkopers overleggen met ziekenhuizen welke ‘good practice’ het beste aansluit bij hun behoeften en wensen. Wanneer een ziekenhuis besluit gebruik te gaan maken van jouw innovatie, kan de opschaling beginnen.’

'Wie gaat dat betalen?'

Centraal tijdens de bijeenkomst stond de vraag ‘Wie gaat dat betalen?'. Rob legt uit dat zorgverzekeraars niet de rol hebben om ondernemers financieel op weg te helpen in de ontwikkelingsfase van hun innovatie. ‘Maar wanneer de innovatie klaar is om op de markt te worden gebracht, helpen wij ondernemers met het opschalen. Grootschalig gebruik van deze innovaties verbetert de zorg en drukt de kosten. De zorgverzekeraar draagt dus niet direct bij aan financiering van de innovatie, maar uiteindelijk dragen we wel bij aan een voor iedereen zo betaalbaar mogelijke zorg.’

Rob Dokter vgz

Rob Dokter is innovatiemanager bij zorgverzekeraar VGZ.

ZonMw stimuleert gezondheidsonderzoek en zorginnovatie

Vooruitgang vraagt om onderzoek en ontwikkeling. ZonMw financiert gezondheidsonderzoek én stimuleert het gebruik van de ontwikkelde kennis – om daarmee de zorg en gezondheid te verbeteren.

ZonMw heeft als hoofdopdrachtgevers het ministerie van VWS en NWO.

Voor meer informatie over het programma MKB in Europa kunt u contact opnemen met de programmasecretaris Simone de Graaf.

Naar boven
Direct naar: InhoudDirect naar: Onderkant website